livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under september 2017

Av Mimmi - 6 september 2017 17:45

 

Jag glömde ju att berätta att Matte köpte en garnnystan till mig på loppis på Södertälje katthem.

En garnnystan bara till mig!

(Detta efter den långvariga diskussionen om att att alla andra garnnystan är Mattes och inte ska rivas ner och onystas eller virra de runt soffbordets bordsben...

Matte vet absolut inte vad som är roligt här i livet!)


 

Och som ni vet så gillar jag att vattentesta mina leksaker.

Eller snarare döpa dem till "Mimmis favoriter".

Det är en stor ära för en leksak.

Jag har faktiskt en del leksaker som aldrig blivit döpta i leksakspoolen!


 

Nåja.

Jag hade haft garnnystan i min ägo bara en kvart ungefär när den hamnade farligt nära poolen - enligt Matte.

Hon roppade nej, nej, nej!

Jag tittade väldigt förundrad och oförstående på henne.

Och sen sa det PLASK!!!


 

Matte suckade avgrundsdjupt, så där som bara mattar och kriminalare på film kan göra ordentligt när de har stöttat på ett fullkomligt hopplöst fall...

Själv noterade jag att garnnystan kunde simma.

Och att den nu var döpt ordentligt.


 

Matte / kriminalkomisarien dokumenterade brottsplatsen.

Fiskade upp liket... eh, jag menar garnnystan och tryckte ur vattnet.

Sen kastade hon den långt bort ifrån poolen.


 

Och jag tog mig en ordentligt drink poolvatten.

För vet ni - dopvatten smakar extra gott!

Jag lovar.


 


Av Mimmi - 5 september 2017 20:17


I och med att det har blivit kyligt ute på nätterna och Matte envisas med att ha lilla vädringsfönstret öppet så har det uppstått ett nytt fenomen.
Det ser lite olika ut från dag till dag.
Men kontentan är den samma.
Någon tycker att det är lite väl kyligt någon gång under natten och gräver ner sig i Mattes filt på soffan.
Någon alltså.
Inte jag förstås.
Jag är ju så kaxig och påstår att jag inte fryser.
Att jag har så tjock päls.
Men någon tycker att det är mysigt i filten.
Någon mystisk okänd...
Vem kan det vara?

Av Mimmi - 4 september 2017 18:57


Vaddå?
Om du får stänga balkongdörren?
Javisst.
Jag bryr mig inte.
Vaddå?
Har det slutat regna?
Who cares?
Det är ändå drypande blött ute på balkongen.
Vaddå?
Frisk luft?
Nä tack.
Inte när det är kallt och blött och blåsigt.
Varför tror du att jag krupit ner i sängen liksom?
Vaddå?
Men Matte, sluta tjata!
Jag kommer inte ångra mig.
Var glad att du får stänga tidigare och njut av att inte frysa bort händer och fötter och näsan och allt sånt.
Och håll tyst nu.
Jag sover!

En stund senare.
Vaddå?
Varför har du stängt balkongdörren redan?
Nä, jag vill inte gå ut.
Jag ville bara nosa ut lite, typ.
Vaddå?
Du vill inte resa dig hela tiden ur soffan?
Jag försöker ju bara att hålla dig i form!
Vaddå?
Bortskämd?
Nä...
Och i så fall är det knappast mitt fel, eller?
Suck, vilken tjat-matte jag har.

Av Mimmi - 3 september 2017 15:42


Nu har Matte verkligen slagit alla sömnrekord.
Hon låg i sängen igår kväll halv tio och och gick inte upp förrän klockan halv tre idag.
Förutom toabesök, vattendrickandet och mata mig och öppna balkongdörren har hon alltså sovit i minst 15 timmar.
Jag tror hon håller på att bli en katt...
Som den snälla katt jag är så anpassade jag mig förstås.
De sista fyra timmarna tillbringade jag faktiskt på andra sidan sängen för att hålla henne sällskap.
Men när Matte äntligen gick upp så gjorde jag samma sak.
Och när Matte åt "frukost" så passade jag på att äta en sen lunch.
Nu när Matte sitter i soffan och håller på med telefonen så körde jag lite tassboll för det brukar få henne att le.
Hon pratade mycket med mig och vi blinkade en massa åt varandra.
Sen gick sen ut på balkongen.
Det är väl ingen som kan påstå att jag inte är en empatisk katt!
Dessutom njuter jag av att Matte är hemma.
Det här är en bra dag om ni frågar mig.

Av Mimmi - 2 september 2017 20:21


Idag försvann Matte i kattiljoner timmar till Vaxholm för att gå på katthemmets höstmarknad.
Vaxholms katthem höll på att gå bankrutt för några veckor sedan.
Men som tur var hjälptes massor med tvåbeningar åt att samla in pengar för att rädda katthemmet.
Visst är det fanTASStiskt?
Vart skulle alla hemlösa katter ha tagit vägen?
Alla katthem är ju överfulla.
Det borde ju finnas fler katthem, inte mindre!
Matte träffade flera kattgalna tvåbeningarna och hade en trevlig fikastund med dem.
Hon tittade på en massa fina katter som önskar sig egna hem.
Och hon shoppade en kalender till 2018, fröpåsar och - naturligtvis - en myntamus till mig!
Det hade ju bara fattats att jag inte fått en present för sveda och värk. Eh, jag menar för frånvaro och tråktid.
Och när Matte äntligen kom hem så slängde hon i sig en pizza och däckade i soffan.
Fattar ni?
Jag som hade väntat och ville leka!
Nähä, Matte satte på fjärilen och gav mig myntamusen att leka med.
Visst var den roligt.
Men jag ville ha Matte-tid.
Uppmärksamhet.
Höra hennes röst.
Så saken är klar - hon får utegångsförbudet i några dagar igen!
Punkt.
Mjau!

Av Mimmi - 1 september 2017 18:00


Igår kväll hade vi extra mysigt.

Visserligen slocknade jag efter en ordentligt busrusning tidigt på kvällen i sängen.

Men efter någon timme dök jag upp i vardagsrummet igen för att lägga mig i min fönstersäng istället.

Matte låg i soffan och läste ut en deckare.

Jag gillar dessa sena kvällar när det är tyst i huset.

När Matte sent omsider hade borstat tänderna hade jag piggnat till och ville leka.

Men det slutade ganska snart i att jag låg på rygg på min trasmatta och bara rullade runt efter laserpekaren.

Sträckte ut tassarna över huvudet och drog i mattan och sånt.

Sen började jag prata lite.

Jag härmade Mattes tonläge och svarade hela tiden med små mjaun.

Matte höll på att dö sötdöden så vi höll på ett bra tag så där.

Till slut kom jag på att jag var hungrig och behövde gå på lådan.

Under tiden hann Matte gå och lägga sig.

Jag satte mig i sovrumsdörren och funderade.

Då tyckte Matte att jag lika gärna kunde komma upp i sängen.

När jag hade funderat klart och dessutom tagit mig en titt ut genom fönstret så gjorde jag just det.

Så där låg vi och myste på var sin sida av sängen.

Jag somnade rätt snart så jag stannade i över timme, säger Matte.

Det kallar jag en ordentligt nattning!

Men så är det ju också så mysigt och bra att veta att hon håller sig på sin sida.

Då behöver man inte vara rädd alls.

Idag har Matte vilat ordentligt så förhoppningsfullt är hon pigg imorgon när hon ska åka till katthemmet i Vaxholm på höstmarknad.  

Hon ska hälsa på katterna och träffa en annan kattägd tvåbening och spendera pengar.

Vi får se om det finns någon mer bloggläsare där?

Matte tyckte det var så roligt förra lördagen när hon träffade på två stycken bloggläsare.

Så jag hoppas att ni säger hej till henne i så fall och hälsar till mig!


 







Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< September 2017 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards