livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under juni 2017

Av Mimmi - 21 juni 2017 22:18


Matte är dum.
Idag skulle hon hjälpa mig att föra över alla bilder till datorn och därifrån till bloggen.
Ser ni några bilder?
Inte jag heller.
För innan skulle hon pysslar med blommorna.
Så hon konkade hem en säck med blomjord.
Och sen grävde hon hit och dit och blandade gammal jord med nytt och flyttade växter från den ena krukan till den andra.
Lyfte på tunga krukor lite här och där.
Jag undrade försynt när hon tänkte hjälpa mig med bilderna?
Sen, sa hon.
Men det dröjde för hon tyckte att det var lika bra att få allt gjort som hade med blomjord att göra när hon ändå höll på.
Och då gick det som det gick.
Till slut var hon helt ledbruten och trött.
Allting gjorde ont, särskilt ryggen.
Jag måste bara vila lite, sa Matte.
Jo, jag tackar.
Hon tog en värktablett och la sig.
Och hon vaknade inte förrän nu.
Bilder?
Inte idag sa Matte.
Så mycket för att lita på en tvåbening...
Under tiden håller jag på att tröstäta min nya mat.
Den är så god!
Matte säger att om jag fortsätter att äta så här mycket kommer jag ser lika rund ut som en boll snart.
Morrrrrrrrrrr.
Dessutom säger hon att det är så fina ingredienser att om hon inte var vegetarian så skulle hon sno en påse och använda som pastasås.
Hon skulle bara våga att nalla på min mat!
Naturligtvis kräver jag skadestånd för sviken bloggkatt i godis.
Och gissa vem som kommer röja i natt när Matte sover igen...
Och de där två handpussar som hon fick även i morse när vi lekte - de kan hon ju bara fetglömma imorgon!
Istället ska jag låsa fast henne med klorna vid datorn.
Så imorgon...
Hoppas jag!

Av Mimmi - 20 juni 2017 21:38


Ingen bildkavalkad idag heller.
Det stormar ute och är helt mörkt.
Åskan kommer och går.
Jag kom in frivilligt redan innan det började regna, för jag ville inte blåsa bort!
Matte suckar och säger att blommorna på balkongen kommer att dö snart eftersom de knäcks varje eller varannan vecka.
Men hon suckade också när hon skurade min toalåda idag.
Jag har på senare tid börjat att bara kliva precis in i lådan och sedan kissa - så det hamnar på sidan eller kanske på botten och är svårt att skrapa bort.
Dessutom försöker jag kompensera det med att skyffla massor med kattströ dit - varav minst hälften hamnar utanför lådan...
Däremot har jag ätit mycket mer än vanligt idag.
Jag är stormförtjust i min nya mat.
Till exempel kyckling med bara kyckling och buljong i.
Det är smaskens!
Jag har slickat rent fatet efter varje portion.
Det var ett tag sedan jag gjorde det.
Annars har Matte mest sovit idag.
Men vi lekte lite i morse och då fick hon två nästan-handpussar.
Det tyckte hon om!
Mjau, vi hörs imorgon.

Av Mimmi - 19 juni 2017 21:06


Mjau, jag har ju helt missat att visa upp det stora paketet som kom häromdagen.
Ett paket med massor med mat och godis till mig som Matte hade beställt.
Mitt älskade Orijen torrfoder och en påse med Royal Canin Calm torrfoder.
Matte ryser när hon läser innehållsförteckningen på den senare, men vi får se hur det verkar i det långa loppet.
Hon kommer i alla fall blanda de två sorterna så att jag får i mig något nyttigt också.
Dessutom lite dyrare blötmat från Applaws som det bara är vettiga saker i.
Det kommer hon att varva med Mjau blötmat och lite Sheba ibland.
Jag har nämligen kommit fram till att jag gillar lite omväxling när det gäller blötmat.
Jag vill inte äta samma sort och samma konsistens varenda dag.
(Och nej, jag är inte bortskämd, inte ett dugg!)
Dessutom olika sorters godis som jag gillar och som dessutom är nyttiga.
Mina mjuka sticks förstås, de innehåller 97% kött.
Och frystorkade godis som består av 100% kött eller fisk.
För Matte är mycket mån om min kosthållning och mina tänder.
Men bra mat kostar.
Så nu blir det istället Mattes tänder som blir lidande.
Det blir inget tandläkarbesök för hennes del på grund av den tand som hon råkade bita av en bit på fredag kväll.
Tur att det knappt gör ont då.
Annars hade jag nog fått dåligt samvete.
Men nu har jag mat som räcker i minst ett halvår!
Så Matte kommer väl till tandläkaren så småningom...
Jag tror ändå inte att hon längtar dit ändå.
Titta här och bli avundsjuk :

Av Mimmi - 18 juni 2017 21:30

 

Vaddå?

Vad jag har gjort med mattan?

Men det ser du väl!

Jag har vikt ihop den.


 

Vaddå?

Är det inte så man viker en en matta?

Okej.

Ser jag ut att bry mig?

Det är faktiskt min matta!

Vad säger du?

Ja, men du har köpt den till mig.

Vaddå?

Säg det en gång till.

Vaddå elefantfötter som trampar i parketten på natten???

Jag har minsann bara mycket fina silkestassar!

Elefanter har jag inte sett en enda.

Och på dessa fina silkestassar sitter det förresten alldeles utsökta små vassa klor...

Vill du känna efter?

Inte?

Tsss.........

Nä, jag tänker inte släta ut mattan igen!

Jag trivs faktiskt såhär!

Dessutom är det din uppgift.

Jag trasslar till den flera gånger per dygn och du slätar ut den igen.

Du vet, som han Sisyfos...

Fullständigt meningslöst!

Har du sett flugan där uppe förresten?


 

Det är sånt som är viktigt här i livet!

Jo och förresten - angående elefantfötter.

Det är ärekränkning och innan jag kontaktar en kattvokat så kan vi kanske kommer fram till en förlikning?

Typ minst 10 kastade godis, du vet dom som består av 100% kött eller fisk?

Och som sagt - kastad, ingen j***a handträning!


Suck.

Vad Matte är jobbit ibland!

Nu är hon dessutom strängt upptagen med sina deckarserier på teven.

Samma visa varje söndag.

Från sen eftermiddag till midnatt.

Annars är teven knappt i bruk.

Men på söndagar går den varm.

Därför kan jag inte visa er än vad jag gjorde med den här fina leksaken.

Men någon av de närmaste dagarna - då kommer det bli en bildkavalkad av vad Matte kallar "en galen Mimmi" som ni sent ska glömma!

Lovar!

Mjau.


 


Av Mimmi - 17 juni 2017 18:24


Sorry, ingen blogg idag.
Jag är upptagen att spana på ungsparvar i takrännan.
Kanske någon ramlar ner hit...

Av Mimmi - 16 juni 2017 21:40


Det är kul med möss.
Attackera dem.
Kasta dem.
Åt fanders.
Kasta dem i poolen...
Gömmer dem under mattan.
Då ökar chansen att Matte snubblar.
Eller så fångar man dem och sätter fast dem.
Då vet man var man har dem.
Nedan kan ni se hur man bäst fångar en mus.
Matte tyckte visst att det var roligt.
Jag tycker att jag är genial, som vanligt!

Av Mimmi - 15 juni 2017 18:56


Mjau, idag har jag fått paket från min kattkompis Våfflan!
Två maträtter som ser smaskigt ut.
Godis som jag aldrig har testat.
Och en boll!
Jag som älskar bollar!!!
Tack Våfflan!
Det kommer bli en spinnande kväll, tror jag.
Men inte riktigt än.
För jag är kvar på balkongen och håller koll på skatorna.
De för ett sånt himla oväsen!
Någon måste ju övervaka vad de gör, det fattar ju vem som helst.
Och idag är det min tur.
De är skrikiga men också mycket spännande att iaktta.
Och när det blir mörkt och jag måste komma in, då vill jag ha kattkyssar!
Inte Matte-kyssar.
Fast det blev nästan en kyss på Matte idag.
Det var när åskan och regnet dragit förbi.
Jag hoppade ner från hyllan till den nivå på klösträdet som är precis i Mattes ansikshöjd.
Och hon kom lite närmare.
Och jag sträckte på halsen.
Men med några centimeter kvar backade jag.
Nån måtta får det ju vara!
Förresten - vill ni se vad jag fick?
Klart ni vill...

Av Mimmi - 14 juni 2017 22:05


Idag tar jag en semesterdag.
Två av vinsterna har i alla fall kommit fram redan, har jag hört.
Så bra!
Mjau.

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< Juni 2017 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards