livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under maj 2017

Av Mimmi - 23 maj 2017 21:15

 

Jag har fått post!

Ett jamarfint vykort från Kakan, Lillen och Smulan (och deras matte)!!!

Mjau!

Jag gillar verkligen att få post.


 

Vad tycker ni?

Jag tycker att de har ett mycket bra koncept att jobba på.  

Själv brukar jag sova mitt i natten när det är som mörkast.

Men när det blir ljust så brukar jag piggna till och börja leka... Ibland hejvilt genom lägenheten.

För på dagen måste jag ju vakta balkongen!


Matte fick också post idag.

Ett paket från Matsmart.

Och eftersom det var mycket tungt så hade hon beställd hemleverans.

Men tji fick hon!

Först tyckte postkillen att porten var målet för hemleverans.

Och eftersom Matte envisades så fick de hjälpas åt att släpa upp paketet tillsammans alla tre trappor...

Matte var faktiskt rätt sur.

Och det är hon verkligen inte ofta!

De tidigare gångarna har det alltid fungerad fint, men då har det varit en annan postkille.

En som stånkade och stönade men självklart bar upp paketet och dessutom var trevligt!

Mjau, det går neråt för Posten, rakt ner...


Ni vet väl om att det är billigt att handla mat på Matsmart?

Det brukar vara mat med kort utgångsdatum. Eller något mindre fel i förpackningen. Lite sånt. som gör det ungefär 50% billigare. Naturligtvis har de inte sånt som frukt, grönt, färsk eller mejeri.

Men det är både bra för plånboken och miljön.

Det var förresten där som Matte fick tag i mitt billiga Sheba för några månader sen!

Och det finns fortfarande  många påsar kvar.

Ja, hemma hos oss, inte på Matsmart...

Imorgon ska jag berätta något roligt för er.

Mjau så länge!


Av Mimmi - 22 maj 2017 20:31


Jag är trött av att vakta balkongen hela dagen.
Orkar inte blogga.
Vill bara tigga lite godis...
Men ni får en av mina favoritbilder i repris istället!

Av Mimmi - 21 maj 2017 17:38


Matte är lite seg idag.
Men hon gick i alla fall upp tidigt för att öppna balkongdörren.
Sen var hon lite tråkigt med sin tekopp och tidningen...
Men efter det tog hon en lång tupplur och eftersom det blev lite för varmt på balkongen så gjorde jag henne sällskap.
Vi sov någon timme och när Matte vaknade tog hon upp telefonen.
Och medan hon höll på med den smög jag fram till henne för att nosa på hennes hår och rygg.
Men precis när jag var framme så vände hon lite på huvudet.
Varpå jag valde att gå min väg.
Men även om Matte var seg och tråkigt i förmiddags så var jag jätteduktig!
Jätteduktig på att leka och stöka till...
Matte var mycket imponerad.
Tror jag.

Av Mimmi - 20 maj 2017 20:39


Det har precis blivit klart att Matte ska extraknäcka som kattvakt senare i sommar.
Två hela veckor.
Det är inte Rufus den här gången utan en främmande katt.
Katten bor lite längre bort också.
Matte säger att det är världens sötaste 6-månaders katt, otroligt finlemmad, gullig och gosig.
Jaja Matte, men jag vill faktiskt inte höra!
Jag vet redan nu att du kommer vara borta alldeles för mycket, precis som när du brukar göra med Rufus.
Du ska bara... Och sedan tar det flera timmar för att ni hade så mysigt eller roligt.
Jag vet precis hur det är!
Vaddå?
Pengarna kommer betala hälften av din januari-resa nästa år?
Den där veckan som du lämnar mig ensam med kattvakt och lapar sol?
Ännu värre ju!
Jag tycker att alla pengar ska omvandlas till godis åt mig.
Det skulle bara vara rättvist!
Nä, jag anade väl att vi inte skulle dela uppfattning om det...
Och när vi nu ändå diskuterar - det var inte alls okej att fota mig i morse när jag låg på min sida av sängen när du vaknade!
Där ligger man, skyggis som man är, och håller dig lite sällskap.
Och vad är tacken?
Att bli fotad.
Suck...
Jag tycker att du är jobbigt idag, Matte!

Av Mimmi - 19 maj 2017 20:29


Puuuh...
Vad varmt det var idag!
Lite väl, om ni frågar mig.
Det var bara i förmiddags och nu igen som jag kan spana obehindrat.
Däremellan var jag tvungen att antingen söka mig till skugga, gömma mig i min koja eller retirera inomhus.
Bäst är Mattes sovrum med mörkläggningsrullgardin!
Men min koja är jag så glad över också.
Ibland ligger jag och spanar lite lite förstrött och ibland rullar jag mig ihop som en liten bulle och sover ett tag.
Hela tiden med bakgrundsljudet av fågelkvitter.
Kan man ha det bättre?
Mjau, vad jag har det bra!
Fast det tydligen finns en paragraf i kattlagen som säger att skygga och förvildade inte får tvingas leva inomhus.
Tsssss...
Visst var jag inte överförtjust när jag fångades in.
Men nu skulle jag aldrig i livet vilja byta tillbaka till mitt hemlösa, utsatta liv igen!
Nä hör ni, nu har solen gått ner bakom nästa hus och då är det dags för jakt.
Spindlar, flugor och alla andra insekter - akta er - nu kommer Mimmi småvildsjägaren!
Dags för lite färska fredagsgodis...

Av Mimmi - 18 maj 2017 18:47


Och PANG så blev det sommar!
Jag är lite mållös.
Vilken sol och vilken värme!
När det blev för varmt gömde jag mig kojan på balkongen.
Då är man ändå ute, ligger bekvämt och har koll.
Eller så tar man sig en kattnapp...
Men vädret hade biverkningar.
Biverkningar som kallas för Matte.
Hon kom ut i ärmlös topp med solglasögon och en bok i högsta hugg!
Fällde ut sin stol.
Satte sig ner och läste en stund.
PÅ MIN BALKONG!!!
Hennes fräckhet känner inga gränser...
Hon pratade bara om att jag inte skulle vara en sådan fegis.
Att vi minsann har vistats tillsammans på balkongen förra sommaren och även året dessförinnan.
Som om det skulle göra saken bättre.
Jag måste ju för mjausicken vänja mig igen.
För de senaste 7 månaderna har hon knappast satt ens lilltån på min balkong.
Och så kommer hon plötsligt och talar om ägarrätt...
Var var hon i vintras när jag grävde i snön och sladdade över is?
Jag bara frågar...
Nåja, hon diskade och fyllde på min ute-vattenskål också, det var ju vettig.
Hon använde dock inte dynan.
Den måste befrias från sisådär 5000 lager av katthår först...

Av Mimmi - 17 maj 2017 20:03


Trots årstiden och trots det gråa vädret har vi haft rejäla problem med getingar idag.
Gång på gång har de kommit in.
Och gång på gång var Matte tvungen att kasta ut dem igen.
Vissa gick enkla att vifta ut.
Andra var Matte tvungen att manövrera med glas och papper.
Och vet ni vem som var geting-vakt?
Jag naturligtvis!
Jag hade stenkoll på var och en av dem, annars hade Matte säkert missat några.
Men en katt som sitter helt stilla inomhus och stirrar indikerar alltid att något är fel.
Eller snarare att något oönskad har kommit in.
Matte uppskattar verkligen min funktion som vaktkatt.
För det är lätt att missa getingar som kryper och inte surrar!
Nu hoppas vi bara att getingarna inte planerar att bygga bo på vår balkong eller nära den.
Det skulle vara en KATTastrof, säger Matte.
Det kanske skulle vara underhållande, tänkte jag...
Men Matte är övertygad om att getingar är farliga för mig.
Så jag gör som alla barn brukar göra - jag jagar dem inte inomhus.
Men ute på balkongen, när Matte inte ser...
Jag har i alla fall fått en hedersutnämning som vaktkatt idag av Matte.
Och mjau, en äkta vaktkatt ser allt!
Den ser även när Matte håller på att somna i soffan.
Då är det bara att börja tokleka med allt som låter och att attackera soffan underifrån.
I sängen får hon alltid sova ostörd men inte i soffan!
Och som sagt, jag ser ALLT!

Av Mimmi - 16 maj 2017 18:45

 

Matte är dum.

Hon är tyvärr lika envis som jag.

Och nu har hon satt ner sin onda baktass.


 

Det betyder att dynan ska bort.

Eller inte bort men bara användas hädanefter av Matte.


 

Fast jag hade sååå mysigt här!

Ser ni väl?

Vad är en prinsessäng mot det här, vad?


 

Matte har mage att påstår att jag redan har fem andra mysiga ställen att slappa och sova på.

Plus en prinsessäng numera.

Och en koja på balkongen.


 

Hon förstår då rakt ingenting!

Även om jag - i ärlighetens namn- mest har legat på dynan och inte under den.

Och prinsessängen står på samma plats som dynan låg.  


 

Så jag måste säga hejdå till dynan...

Suck.

Snyft.

Det är hemskt orättvist.

Och Matte är väldigt dum!

Men det visste ni ju redan att hon är med jämna mellanrum.

Och nej, jag kommer inte byta personal.

När man har investerat två år att uppfostra personalen så blir det alldeles för jobbigt att utbilda ny.

Och för det mesta är hon ju ändå rätt snäll...



Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2017 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Skapa flashcards