livet-enligt-mimmi

Alla inlägg under augusti 2015

Av Mimmi - 27 augusti 2015 06:45

 

Ville bara höra med er:

Ser jag tjock ut så här?

(Fundera noga över ditt svar!)

Förresten är det nog bara pälsen som typ flyter ut när det är varmt.

Även om jag redan ligger i skuggan...

Av Mimmi - 26 augusti 2015 19:00


Hur gammal är du?

Ja, vi vet ju alla hur gamla vi är.

Men om du som katt vill veta hur gammal du är i förhållande till din matte/husse så kommer det en lite lista här:


Katt                                Tvåbenta betjänter

0-1 månad                       0-1 år

2-3 månader                    2-4 år

4 månader                       6-8 år

6 månader                       10 år


7 månader                       12 år

12 månader                     15 år

18 månader                     21 år

2 år                                 24 år


3 år                                 28 år

4 år                                 32 år

5 år                                 36 år

6 år                                 40 år

7 år                                 44 år


8 år                                48 år

9 år                                52 år

10 år                              56 år

11 år                              60 år

12 år                              64 år


13 år                              68 år

14 år                              72 år

15 år                              76 år

16 år                              80 år



17 år                              84 år

18 år                              88 år

19 år                              92 år

20 år                              96 år


Den här listan bekräftar ju min övertygelse om att vi katter är så mycket äldre och klokare än tvåbeningar...


Så hur gammal är du då?

Är du jämngammal med husse/matte?

Hur gammal är du som katt/tvåbening istället?

Själv är jag 25 år som tvåbening.

Och Matte är bara 6,5 år som katt...

 

Lämna gärna en kommentar med ditt nya ålder.

Oavsett om du har två eller fyra ben ;)



Av Mimmi - 26 augusti 2015 16:06

 

Sista penseerna för i år.

Hmmm..........

Matte?

Betyder det att jag får gräva i den balkonglådan nu då???

Vad?

Får jag?!

Snälla??!!!

 

Men om jag ler så här snällt mot dig då?...

Av Mimmi - 26 augusti 2015 09:00

 

Men - vad är det som rör sig?

 

Det är nåt som rör sig under täcket!!!

 

Attack!

På det bara!

 

Ha! Där fick jag det!

Säg inte att det är dina fötter...

 

Jag tänker hålla i dem nu.

Bara så du vet.

 

Även om jag blir lite trött nu.

Men jag tänker inte släppa taget!

 

Nä.......

Inte släppa.............

............

taget.............

.................

......................

.....snark....................

Av Mimmi - 25 augusti 2015 19:30


Matte och jag har utvecklad några kvällsrutiner som funkar fint för oss.

När det blir mörkt ute tex vill Matte stänga balkongdörren.

Då talar hon om för mig att det är dags att komma in några gånger - och då kommer jag in!

Bra dresserad tänker ni?

Nä, men jag vet ju att om jag inte kommer in självmant när Matte säger till så kommer hon ut på balkongen för att schasa in mig och det gillar jag inte.

Så jag förebygger helt enkelt...

När Matte tittar på teve blir jag uttråkad.

Jag gillar ju bara fågel-filmer!

Så då går jag och sover på Mattes säng.

Mycket trevligare...  

När Matte ska lägga sig så ligger jag antingen redan på sängen eller så kommer jag så snart hon har stoppat benen in under täcket.

Då är det inte ens en fråga längre utan en självklarhet att jag hoppar upp på sängen!

Om Matte rör på fötterna så leker jag lite.

Sen lägger jag mig bekvämt, låter huvudet sjunka ned, blundar och halvsover medans Matte läser eller leker med sin telefon.

Lite kvällsmys helt enkelt.

Tack och lov för täcket som gör det möjligt att komma så nära Matte!

Jag ligger kvar när både lampan och Matte slocknar också.

Mörker-mys...  

Det är först när Matte ska vända på sig eller sträcka ut benen som jag blir lite obekväm.

Flyttar lite på mig.

Hoppar ner till slut.

Lägger mig på mattan för att sova vidare.

Eller ut till vardagsrummet för att sova i soffan.

Denna sov-omställningen har även ändrat mit ät-beteende.

Nuförtiden drar jag inte ut blötmaten över hela natten utan ser till att den är uppäten tills att Matte lägger sig.

Då kan jag sova bra.

För på natten ska man tydligen sova, enligt Matte.

Fast jag fuskar ju ibland och kör en lekstund i gryningen...

Eller när andan faller på.

Jag är ju ändå katt!

Av Mimmi - 25 augusti 2015 10:30

 

Att man kan bli så trött...

Så trött bara av att leka.

Att äta. 

Att sitta på balkongen.

Så otroligt trött!

Måste måste måste ta en tupplur igen! 

Av Mimmi - 24 augusti 2015 08:00

 

Jag kliar mig på huvudet...

Vad var det nu igen?

Vad skulle jag komma ihåg?

 

Ja men just det - träningen!

Tassträningen!

Lyfta liten tass, spänna musklerna, slappna av...

 

Upprepa tio gånger per tass.

Mycket viktigt motion för innekatter!  


Av Mimmi - 23 augusti 2015 08:40

 

Som fisken i vattnet...

Fast är det inte en mus?

Hur som helst trivs den som fisken i vattnet.

Och jag med!

Med framtassarna i vattenfontänen... :)

Vaddå?

Bara dricka?

Nä, det är ju badväder!

Jag vill också plaska lite...

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards