livet-enligt-mimmi

Alla inlägg den 14 mars 2015

Av Mimmi - 14 mars 2015 12:59

Matte säger jämt att jag är så himla nyfiken. Att jag vill veta var hon är och vad hon gör.

Jamen, jag försöker ju bara lära känna henne. Och att ha lite koll på om hon har fler bollar eller godis ;-)

Men sen är det ju också så spännande för Matte gör ju så konstiga saker jämt. Hon rör sig konstigt, hon äter mat som luktar konstigt, hon går upp helt olika tider varje dag och försvinner ibland väldigt länge, ibland bara en kortare stund och vissa dagar är hon helt hemma. Hon gillar att leka med vatten, verkar det som, både i köket och i badrummet. Hon byter päls minst två gånger per dag och när hon tar på sig det där stora, prassliga, lila i hallen då ska hon gå ut har jag kommit fram till. Sen släcker hon ljuset, låser upp och öppnar dörren. Om jag känner för det så kastar jag mig efter henne för jag vill ju veta vad som finns bakom den dörren också! Men det verkar vara Mattes hemlighet för hon stänger alltid dörren framför näsan på mig. Trist. 

Idag kletade hon förresten in något i håret som luktade lite skumt och gick runt med det i en halvtimme. (Jag fick tyvärr inte lägga upp någon bild på det här.) Hon sa att det var mot hennes gråa hårstrån. Eeeh... vad? Grått hår är ju fin! Titta på mig, jag har bara grått hår och jag är ju hur snygg som helst! 

Men Matte är ju också nyfiken. Hon vill också veta var jag är och vad jag gör.

Ibland underlättar jag för henne genom att följa efter henne och kanske gör precis samma sak som hon gör, tex äta eller sova eller titta på teve. Matte tycker att det är mysigt, tex när hon tar en tupplur på sängen och jag tar en tupplur framför sängen. Då blir hon glad när hon vaknar och pratar extra mycket med mig.

Matte säger att det är exakt fem veckor sedan jag flyttade in. Fem veckor, det är inte så mycket, det känns som om jag har bott här mycket längre. Nu förstår jag inte alls varför jag tillbringade så mycket tid under soffan i början. Det är ju mycket mysigare att ligga uppe på den! Så mjuk och skön att jag oftast inte orkar bry mig om Matte går in och ut där medans jag sover, gärna utsträckt på sidan. Men eftersom Matte verkar sova mest i sängen har jag kommit på att även där borde jag ha rätt att vistas. Så tidiga kvällar går jag in i sovrummet och runt sängen. Jag gosar in mig då på den andra sidan där Matte inte ligger. Där ligger det istället ett extra täcke, en extra kudde och en stor hopvikt fleecefilt. Ibland lite kläder också. Mysigt! Måste ju vara gjort extra till mig?  

Nä hörni, nu har solen kommit runt till soffan och jag måste fortsätta min skönhetssömn, halvt på sidan och halvt på rygg... Mmmmmm....... vi hörs.....

Presentation


Mjau, jag heter Mimmi och är en före detta hemlös katt som för fyra år sen har skaffat egen Matte och lägenhet. Jag avslöjar detaljer ur mitt liv, mina funderingar om Matte och mina försök att förändras från en skygg katt till en trygg katt.

Omröstning

Kan du tänka dig att adoptera en hemlös katt?
 Det har jag redan gjort
 Går och funderar på det
 Kanske
 Nej, jag vill ha en kattunge
 Nej, jag är allergisk
 Nej, jag tycker inte om katter
 Nej, jag kan inte ha husdjur just nu
 Jag vill ha tips på hur man gör

Fråga mig

15 besvarade frågor

Senaste kommentarerna

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards